„Az e-mail marketing nem mérhető.” HAMIS!

Volt idő, amikor csak sejtettük, honnan jött egy érdeklődő. Találgattunk, visszakérdeztünk telefonban, reméltük, hogy az email  kampányok eredményt hoznak. Mindez már a múlté! Ma már pontosan tudjuk, hogy melyik kampánynak milyen hatása van. Az e-mail marketing nemcsak hogy mérhető, de az egyik legjobban megtérülő marketing csatorna lehet.. Mielőtt kitérünk rá, hogy ez hogyan lehetséges, vegyük át, hogyan jutottunk el erre a pontra.

A kezdetek: sötétben tapogatózás

Régen, amikor még nem álltak rendelkezésre a mai marketingeszközök, a kampányok eredményessége jobbára találgatás volt. Kiküldtünk egy hírlevelet és figyeltük, hogy nő-e a forgalom. De hogy mi váltotta ki pontosan az érdeklődést? Fogalmunk sem volt, bíztunk benne, hogy az ajánlat, a küldési időpont vagy a jól megfogalmazott tárgy mező vezetett célra.

Manuális korszak: „És honnan hallott rólunk?”

A legtöbb és releváns visszajelzés az értékesítőktől érkezett: „A vevő azt mondta, hogy a hírlevélben olvasta az ajánlatot.” Ekkor nyugtáztuk, hogy működik az email marketing, de korántsem volt megbízható ez a módszer? A marketing világának ez a korszaka olyan volt, mint sötétben nyilazni. Volt esély arra, hogy célba találunk, de nem tudtuk melyik nyíllal.

Eljött a fordulat: megjelentek a mérőeszközök

A marketing automatizmusok, UTM paraméterek és analitikai rendszerek forradalmasították az email marketinget. Ma már nemcsak azt látjuk, hogy valaki megnyitotta az e-mailt, hanem:

  • pontosan tudjuk, hova kattintott,
  • mennyi időt töltött a landoló oldalon,
  • vásárolt-e,
  • mennyit költött,
  • mit vett,
  • és még azt is, hogy milyen eszközről tette ezt.

Ez már nem sejtés, ez pontos, naprakész, értékes adat.

„De mi van a sütikkel?” – jogos kérdés

Valóban, az utóbbi évek adatvédelmi szigorítása (GDPR, Apple Mail Privacy Protection) megnehezítette a nyomon követést. Kevesebb adat áll rendelkezésünkre a de nem állt meg az élet.

Az adatgyűjtés eszköztára tehát átalakult, de nem szűnt meg. Milyen adatokat érdemes mérni az email kampányok esetén?

Ha már szóba kerültek a mérőszámok, érdemes kicsit mélyebbre ásni. Ma már nem csak a klasszikus megnyitási és kattintási arányokat látjuk. A következő mutatókat érdemes rendszeresen figyelni:

  • Megnyitási arány – hányan nyitják meg ténylegesen az e-maileket?
  • Kattintási arány – hányan kattintanak a hírlevélben található linkekre?
  • Átkattintási arány (CTR) – a megnyitók hány százaléka kattint az e-mailekben valamilyen linkre?
  • Konverziós arány – a megnyitók hány százaléka vásárol vagy lesz belőle lead?
  • Lemorzsolódás – hányan iratkoznak le vagy pattan vissza az e-mail címükről az e-mail.
  • Bevétel kampányonként – pontosan mennyit termelt egy-egy e-mail kampány?

Ezek az adatok segítenek abban, hogy ne csak utólag értékeljük a kampányokat, hanem valós időben optimalizáljuk őket.

A főbb mutatókról és mérési módszerekről a Mailchimp cikkében is olvashatsz.

Az A/B tesztelés: a kreatív kísérletezők játszótere

Nem vagyunk többé rákényszerítve arra, hogy egyetlen emailben gondolkodjunk. Egy kampányon belül átran kipróbálhatjuk, hogy:

  • Melyik tárgymező hoz több megnyitást?
  • Melyik CTA hoz több kattintást?
  • Képpel vagy kép nélkül jobb az átkattintási arány?

Az A/B tesztelés mára az e-mail marketing szerves része, és egyértelműen segít finomhangolni az emaileket. A legjobb pedig, hogy sok platform (például a Mailchimp) már automatikusan kiválasztja a jobban teljesítő verziót és azt küldi ki a lista többi részének.

Aktívak, inaktívak, leiratkozók: igen, őket is látjuk!

Az e-mail listát érdemes rendszeresen karbantartani A rendszer jelzi, ki nyitja meg rendszeresen a leveleket, ki kattint, és ki nem reagál semmire hónapok óta. Így nemcsak hogy időben leiratkoztathatjuk az inaktív címeket, de személyre szabott újraaktiváló kampányokat is készíthetünk nekik.

Egy tisztán tartott lista ráadásul nemcsak a statisztikákat javítja, hanem a pénztárcánkat is kíméli, ugyanis a legtöbb email marketing rendszer a tárolt e-mail címek száma alapján számlázza a havidíjat. A feleslegesen tárolt e-mail címeket kukázva, csökkenthetjük az előfizetés díját.

Mennyi az annyi? Végső soron ez érdekel mindenkit

A legfontosabb kérdés: mennyi bevételt hoz az e-mail marketing? Jó hírünk van: ezt is tudjuk. Webshopok esetén API összeköttetés segítségével a vásárlások értékét is átadhatjuk az email küldő rendszernek, így pontos információnk lesz arról, hogy:

  • melyik kampány termelte a legtöbb bevételt,
  • melyik e-mail volt teljesen hatástalan,
  • sőt, azt is, hogy egy-egy hírlevél hatására milyen termékeket vásároltak.

Zárszóként

Aki még mindig azt mondja, hogy „az e-mail marketing nem mérhető”, ő vagy nem nézett rá a saját riportjaira, vagy nem használja ki a rendelkezésre álló lehetőségeket.

Ha kíváncsi vagy, hogyan lehet az email marketingből valódi eredményeket kihozni, és hogyan építhetsz adatalapú, hatékony e-mail stratégiát, akkor olvasd el korábbi cikkünket.

A te marketinged milyen?

Teszteld le mielőtt mennél!